Ranskalainen Henri Cartier-Bresson tunnetaan yhtenä kuuluisan Magnum valokuva toimiston perustajajäsenistä. Hänen pitkän uransa varrelle mahtui niin valokuvausta, elokuvantekoa, kuin piirros taidettakin. Cartier-Bresson mielletään usein valokuvajournalismin isäksi, ja hänen kentälle jättämänsä jäljet ovat kieltämättä hyvin syvät.

Nuoruusvuodet

Henri Cartier-Bresson syntyi vuonna 1908 viisi lapsiseen perheeseen Ranskan Seine-et-Marne alueella. Perhe oli varakas, ja hänen isänsä tekstiili tehdas oli tunnettu kautta Ranskan maan. Perhe muutti muodikkaaseen Pariisilais lähiöön Henrin ollessa nuori poika, ja vanhemmat tukivat hänen taide harrastuksiaan varhaisvuosista alkaen. Henrin valokuvaus harrastus alkoi perheen lomakuvien virallisena ottajana, ja hän jatkoi taide opiskelujaan setänsä johdolla. Muodollinen taidekoulutus alkoi kuitenkin vasta 1927, jolloin nuori mies aloitti opinnot yksityisessä taidekoulussa. Hänen varhainen maalauksen opettajansa Andre Lhote oli tunnettu kubistinen taitajia, ja tiukka teoreettinen koulutus auttoi häntä myöhemmin valokuvauksen alalla. Henri tapasi vapaa-aikanaan useita surrealistisen valokuvataiteen ystäviä, ja otti huomattavia määriä vaikutteita heidän ajatusmaailmastaan.Henri jatkoi opintojaan Englantilaisessa Cambridgen yliopistossa, jossa  hän opiskeli Englantilaista kirjallisuutta, taidetta, ja Englannin kieltä. Hän oppi näinä vuosina sujuvan englannin kielen, mikä auttoi huomattavasti miehen myöhemmällä uralla. Yliopistovuodet katkesivat Ranskan armeijan kutsuntoihin, ja armeijan alkuaikoina nuori Henri sai lahjaksi ensimmäisen kameransa amerikkalaiselta Harry Crosbylta. 1930-luvun alussa Henri Cartier-Bresson vietti muutamia kuukausia Afrikassa, jossa hän ansaitsi elantonsa metsästäjänä. Palattuaan Ranskaan 1931 hän sai käsiinsä ensimmäisen Leica kameransa, merkki joka yhdistettiin Henriin erottamattomana läpi hänen elämänsä.

Vuodet valokuva journalistina

Pieni ja näppärä Leica kamera muutti valokuvajournalismin, ja varsinkin Henri Cartier-Bressonin tyylin täysin. Kamera oli huomaamaton ja mukana helposti kuljetettava, ja auttoi kuvaajaa tallentamaan elävän hetken tunnelmia. Cartier-Bressonin otti ensimmäiset valokuva journalistiset kuvansa Englannin kuningas George VI ja Elizabethin kruunajaisissa 1937 Ranskalaiselle aikakauslehdelle. Tästä eteenpäin Henri teki töitä pienille Ranskalaisille lehdille, kunnes toinen maailmansota syttyi vuonna 1939, ja hän liittyi isänmaallisesti Ranskan armeijan viestintä joukkoihin. Sotavuodet olivat Henrille rankat, ja hän vietti 35 kuukautta natsien sotavankina, kunnes hänen kolmas pako yrityksensä onnistui. Tämä johti miehen työskentelyyn Ranskan vastarintaliikkeen leivissä, kuvaten valloitettua maata natseilta salassa. Huhut miehen kuolemasta, ja hänen kuvaamansa elokuva Ranskan vapautuksesta ja maahan palaavista sotavangeista, johti suosittuun retrospektiiviin New Yorkin modernin taiteen museossa, ja lopulta miehen ensimmäisen valokuvakirjan julkaisuun. 1946 Henri Cartier-Bresson aloitti Robert Cappan, David Seymorin, William Vandivertun, ja George Rodgerin kanssa Magnum kuvatoimiston, joka myöhemmin sementöi heidän asemansa valokuvauksen historiankirjojen sivuilla. Magnumin perusideana oli tarjota kuvaajille tukiverkko, joka oli heidän itsensä omistuksessa. Toimiston perustaja jäsenet jakoivat maailman keskenään, Cartier-Bressonin osalle sattuivat Intia ja Kiina. Intian vuosinaan Henri saavutti maailmanlaajuista suosiota muun muassa kuvillaan Intialaisen aktivistin Mahatma Gandhin hautajaissaattueesta. Cartier-Bresson kuvasi uransa aikana useita maailmanhistorian kannalta vaikutusvaltaisia tilanteita, ja hän oli mukana niin Espanjan sisällissodassa, kuin Pariisin opiskelija mellakoissakin. Hänen  potretti portfolionsa sisälsi intiimejä kuvia muunmuassa Picassosta, Matissesta, ja Camusista. Valokuvauksen lisäksi Cartier-Bresson julkaisi ahkerasti valokuvauskirjoja, joiden kuvaava valokuvauksen filosofia tuli vaikuttamaan useisiin sukupolviin. Hän uskoi hetken huumaan, ja siihen kuinka valokuvaajan tehtävänä oli tallentaa se ja siihen liittyvä totuus. Myöhäisempinä vuosinaan Henri jäi pois Magnumin hallituksesta, ja keskittyi maisemakuvien ja portrettejen ottamiseen, ja hän jätti valokuvaajan ammatin lopulta kokonaan 70-luvun alussa, keskittyen tämän sijasta muste piirroksiin. Henri Cartier-Bresson kuoli Ranskassa vuonna 2004 ollessaan 95-vuotias, ja hänet haudattiin paikalliselle hautausmaalle ilman sen suurempaa fanfaaria.

Vuodet valokuva journalistina