Close
Menu
Social profiles

Valokuvaajan työ on luovaa ja sen lisäksi vielä hauskaa. Ikävää on se, etteivät kaikki ymmärrä valokuvaajan työtä kokonaisuudessaan ja kuvittelevat, että se on vain luovaa ja hauskaa, vaikka se on kyllä paljon muutakin. Suurin osa ihmisistä ei osaa edes kuvitella, kuinka paljon kaikkea liittyy valokuvaajan ammattiin, ja ihmisten aivoissa elää uskomaton määrä myyttejä valokuvaajan työstä. Kyllä sellainenkin työ voi olla vaikeaa ja haastavaa: välillä joudutaan kuvaamaan korkealta, välillä pakkasella ja välillä erittäin vaarallisissa olosuhteissa. Kaikille, ketkä ovat sitä mieltä, että valokuvaajan työ on helppoa, on tarkoitettu tämä ja seuraava kirjoitus.

Tekniikan Asialla: Se Ei Ole Kuin Yhden Napin Painallus!

Tätä kuullaan usein ja kaikkialla. Valitettavasti asiat eivät kuitenkaan ole ihan näin helppoja. Ennen kuin valokuvaaja tekee sen ”helpon napin painalluksen”, hänen aivoissaan tapahtuu paljon prosesseja, melkein kuin tietokoneessa. Lisäksi niiden täytyy tapahtua nopeasti ja oikein, varsinkin kun kuvattava kohde liikkuu tai kyse on juuri tietyn hetken kuvaamisesta. Ennen kaikkea valokuvaajan täytyy tietää, mitä hän haluaa nähdä tulevalta kuvalta: mitä tulee mukaan? Mitkä asiat leikataan pois? Siitä pitää syntyä kameran asettaminen oikeaan ja sopivaan asentoon, jonka joissakin tapauksissa täytyy samalla olla myös vakaa. Samaan aikaan täytyy miettiä valaistusta, liikkuvia kohteita, fokusointia ja niiden perusteella tehdä oikeita teknisiä valintoja, joiden pohjalta laittaa tarvittavat asetukset päälle. Vaikka nämä tehtävät ei tietenkään näy valokuvaajan kasvoista tai silmistä, niitä hän kuitenkin tekee juuri ennen napin painallusta. Lisäksi valokuvaajan laukussa kulkee yleensä kaksi tai jopa kolme kameraa, useampi objektiivi, salama, kolmijalka ja muita varusteita, joten hänen täytyy osata valita kalusto oikein ja samalla jaksaa kantaa tällaista kivaa noin kymmenen kilogramman laukkua. Ei se siis olekaan niin helppoa kuin kuvittelimme, vai mitä?

Tekniikan Asialla: Se Ei Ole Kuin Yhden Napin Painallus!

Vielä yksi tekniikkaan liittyvä myytti kertoo siitä, että hyviä valokuvia voidaan saada aikaan vain ja ainoastaan erittäin kalliilla ammattilaisen kameralla. Kameran pitää olla jonkun kuuluisan brändin valmistama ja objektiivin pitää olla hirveän iso ja painava. Tämäkään ei pidä paikkaansa, koska: mitä jos huonon kirurgin kädessä on maailman parhaat työkalut? Ei se ole kamerasta kiinni vaan valokuvaajasta. Tekniikalla on merkitystä silloin, kun sitä osataan käyttää ja kun valokuvaajalla on luova ajattelutapa.

Kuvien Käsittelystä

Muistatko vielä ne ajat, kun odotimme valokuvia filmeiltä ja haimme niitä erilaisista pikkutoimistoista, jotka siirsivät ottamiamme kuvia paperille? Muistatko sen, kuinka vaikeaa oli välillä saada hyviä kuvia aikaan ja kuinka suuri oli pettymys, kun kuvat eivät vastanneetkaan odotuksiamme? Valokuvaajillakin sattuu tällaisia tilanteita, myös nykykameroilla. Vaikka hyvä tekniikka ja selkeä käsitys siitä, miten sitä tekniikkaa käytetään, ovat valokuvauksen kulmakiviä, suurin osa kuvista vaatii jälkikäsittelyä. Erittäin kovat alan ammattilaiset saattavat silloin tällöin sanoa, että eivät käsittele omia kuvia melkein lainkaan, mutta avainsanana tässä on ”melkein”. Kun kuvaan halutaan saada näkyville se, mikä näkyy silmällä, kuvankäsittelyyn tarkoitetuista ohjelmista on kyllä apua, koska täydellinen maiseman siirto silmästä kameraan on melkein aina mahdotonta. Ei siinä ole mitään noloa, päinvastoin: valokuvaajan työhön kuuluu myös kuvien käsittely, ja se on yhtä tärkeä osa heidän työtä kuin oikean kuvauskulman, -paikan ja -kohteen löytäminen. Kuvankäsittelyä opetellaan ja harjoitellaan, ja siinä on yhtä paljon salaisuuksia kuin itse valokuvauksessakin.

Kuvien Käsittelystä

Seuraavassa kirjoituksessa tulee vielä muutama asia, joka tuntuu ihan luonnolliselta, mutta kun siihen syventyy, niin aukeaakin yhtäkkiä uusia totuuksia. Pysytään kuulolla!